Tietonurkka
- Eri tavat käsitellä auton pinta pesun jälkeen
- Vahaus: Se " perinteinen " tapa jossa maalipinnalle levitetään vaha , odotetaan vahasta riippuen vartti - päivä ja kiillotetaan pinta kiiltäväksi käsin tai koneella. Antaa oikeanlaista vahaa käytettäessä pitkän suojan maalipinnalle ja osa vahoista jopa peittää pieniä naarmuja. Tämän tavan haittapuolina on työskentelyn hitaus , koska lisäksi esim. muoviosat pitää suojata.
- Pinnoitus: Kätevimmillään tämä hoituu pesun jälkeen tai sen yhteydessä pinnalle suihkutettavalla aineella joka levitetään sienellä / liinalla ja lopuksi kiillotetaan liinalla kuivauksen yhteydessä tai sen jälkeen. Tämä antaa maalipinnalle vastaavan suojan ja kiillon kuin perinteinen vaha ja käsittely on helppo uusia esim 4-5 pesun välein. Pinnoite sopii kaikille auton ulkopinnoille, myös muoviosille, mutta ei peitä naarmuja. Tämä on ehkä kätevin tapa estää hyttysiä, ampiaisia ja muita keulaan liiskautuvia lentäviä tarrautumasta kiinni niin että niiden irti hinkkaaminen kestää puoli päivää. Jos autosi maalipinta on huonossa kunnossa , tämä ei ehkä ole se paras tapa.
- Kestopinnoitus: Tämä antaa maalipinnalle pitkän 12-24kk kestävän suojan. Suojauksen tekeminen on uuteen maalipintaan suhteellisen suoraviivainen toimenpide ja usein kannattaakin tehdä esim heti auton oston jälkeen, ennen maalipinnan saastumista. Tällöin pohjatöiksi riittää maalipinnan huolellinen pesu ja rasvanpoisto. Vanhempaan autoon vaaditaan usein maalipinnan koneellinen kiillotus ( myllytys ) sekä syvempien naarmujen paikkaus. Työmäärä muodostuu tällöin helposti päivän tai jopa kahden mittaiseksi. Kestopinnoituksen jälkeen maalipintaa on kuitekin käsiteltävä varoen ja esim harjapesu on kiellettyjen listalla.